Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

actieve facebook community

Hoe een actieve Facebook-community zichzelf bewijst

27-1-2017

Facebook is als social-media platform bij uitstek geschikt voor interactie met agrarische doelgroepen. Het gebruik onder agrariërs (61,3%) steekt met kop en schouders uit boven media als Twitter of Instagram. Zo laat de online update van MultiMediaMeter Loonwerk zien dat maar liefst 92% van de social-media-actieve loonwerkers Facebook als medium kiest (ten opzichte van bijvoorbeeld slechts 22% Twitter). Veel potentiële kansen dus, maar hoe creëer je nou oprechte betrokkenheid bij je Facebookpagina?

Niet blindstaren op likes
Men is vaak geneigd zich blind te staren op het aantal likes. Maar een like zegt niet direct wat over de impact van een boodschap of de manier waarop je product of pagina gezien wordt. Focus op het doel van je Facebookpagina, wat wil je bereiken?

Zorgen voor ‘likeable’ content
Met kwalitatieve content draag je uit waar je voor staat als organisatie. Dat betekent niet dat alles wat je post ingewikkeld of volledig hoeft te zijn; integendeel! Deel met je doelgroep relevante content, maar maak het niet te ‘zwaar’ of commercieel. Foto’s uit de praktijk, korte video’s, nieuws, kleine onderzoekjes en andere actualiteiten dragen je boodschap en zorgen voor ‘likeable’ content.

Volgers worden ambassadeurs
Interactie is een belangrijke kracht van Facebook, benut die dus ook. Met volgers die je pagina daadwerkelijk leuk vinden om wat je doet, vergroot je je bereik maar ook zeker je betrouwbaarheid. Enthousiaste reacties, oprechte likes, delers en persoonlijke interactie maken van je volgers ambassadeurs. Koester deze.

Top-of-mind bij de doelgroep
Zeker binnen specifieke, relatief kleine agrarische doelgroepen die vaak sterk ons-kent-ons gericht zijn, zijn ambassadeurs van grote waarde. Juist binnen deze kringen is content die zich verspreid via vrienden of vrienden-van-vrienden een effectieve manier om top-of-mind te worden en te blijven. Staar je dus niet blind op het aantal pagina-likes, maar bouw een actieve, betrokken community op die zichzelf gaat bewijzen.

Benieuwd of Facebook ook voor jouw organisatie of product toegevoegde waarde biedt? Of hoe je van je zakelijke account een actieve community maakt? Mail mij op j.kleverwal@agricommunicatie.nl