4-9-2018
Elke organisatie krijgt te maken met kleine of grote crisissen tijdens haar bestaan. Een product, een dienst, een gebeurtenis, een medewerker/bestuurder, een productielocatie of een branche die in opspraak raakt: een crisis of schandaal kan vele gezichten hebben en in iedere tak van de organisatie plaatsvinden. Denk aan een product recall, een product dat niet leverbaar is, een kwaliteitsissue, een crisis elders in de productieketen (grondstoffen, afnemers, verwerkers, voedselkwaliteit), een crisis rondom een productielocatie (brand, omgeving, omwonenden) of bijvoorbeeld een uitbraak van een dierziekte/zoönose.
De impact van een crisis kan enorm variëren. De oorzaak heb je niet altijd in de hand, in de communicatie eromheen kun je wel het verschil maken.
Reputatieschade beperken
Belangrijk om reputatieschade te beperken is een snelle en adequate crisisrespons. De eerste 24 uur zijn bepalend: daarna hebben de media gerapporteerd en is de publieke opinie gevormd. Een (ongunstig) frame dwingt je in de verdediging en is vaak moeilijk te weerleggen. Door pro-actief te handelen houd je het probleem kleiner en heb je de mogelijkheid je eigen frame te kiezen.
Bepaal aan de hand van het stappenplan hieronder de kaders voor crisiscommunicatiemanagement bij jouw organisatie.
Vooraf = Weet wat de risico’s zijn en wie je nodig hebt in geval van crisis
- in kaart brengen van risico’s voor je organisatie
- in kaart brengen stakeholders
- je organisatie bewust maken en houden van de reputatierisico’s
- draaiboek crisismanagement: coördinatieteam, stakeholders, FAQ’s
Tijdens = Beperk de gevolgen
- centrale coördinatie (intern/externe communicatie)
- aanwijzen woordvoerders
- goed luisteren wat precies de vraag/het probleem/de oorzaak is
- relevante + feitelijke informatie geven
- begeleiden woordvoerders
- monitoren berichtgeving in media
- begeleiden mediacontacten
- informeren management/bestuur over ontwikkelingen
- management/bestuur (zo nodig) bij perscontacten betrekken
Naderhand = Herstel eventuele reputatieschade
- evalueren communicatie
- inventariseren eventuele reputatieschade
- vervolgstappen
Hoe beter jij en je organisatie voorbereid zijn, des te sneller je kunt schakelen in geval van een crisis. Een frisse blik van buitenaf bij de voorbereiding kan heel waardevol zijn.
Nu investeren in een goed plan kan straks de reputatieschade beperken.