Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.
Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Aardappelteler Frans Wigchering plaatste het spandoek op een plek waar veel voorbijgangers passeren

Burger prikkelen om in gesprek te gaan

25-7-2017

‘Be good and tell it’. Informatie over voedselproductie komt bij de burger via allerlei kanalen binnen en de akkerbouw en veehouderij komen lang niet altijd positief in het nieuws. De media belichten het beeld vaak eenzijdig wat zorgt voor incomplete informatie en misverstanden. Uitleggen waar voedsel vandaan komt en hoe je het produceert, wie kan dat beter dan de boer zelf?

Boer en burger wonen hier in Nederland vaak bij elkaar in de buurt, maar qua communicatie is de afstand groot. Of het nou gaat om diergezondheid en welzijn, voeding of gewasbescherming: in de ogen van de burger gaan duurzaamheid en landbouw meestal niet door één deur. Hoe ga je als boer en ondernemer daarover het gesprek aan?

Aanleiding voor een goed gesprek

Een boerderijwinkel, camping of jaarlijkse 'koeiendans' zijn mooie voorbeelden om de deuren te openen. Maar niet iedere ondernemer heeft die mogelijkheid of ziet deze activiteiten zitten. Is de verbinding tussen burger en boer zonder nevenactiviteiten op het bedrijf dan een brug te ver? Dat hoeft helemaal niet. De sector kan het gesprek ook op een andere manier aangaan. Door de burger te prikkelen.

Samen werken aan een beter imago

In de akkerbouw laait discussie rond duurzaamheid en gewasbescherming geregeld op. Dat akkerbouwers bewust bezig zijn met duurzaamheid mag ook wel eens gezegd worden. Dat vindt ook aardappelteler Frans Wigchering uit Oud-Annerveen. Bij zijn keuze voor gewasbeschermingsmiddelen houdt hij rekening met duurzaamheid. Samen met leverancier DuPont zorgden wij voor een opvallend en positief beeld aan de rand van een van zijn percelen. Waar hij eerder vooral wat uit te leggen had als hij met de spuit rondreed, komt het gesprek nu veel vaker op gang én met een andere insteek. Een spandoek op een plaats waar veel voorbijgangers passeren vraagt aandacht voor de zorg die Frans en zijn collega’s aan de teelt besteden. Het prikkelt mensen om vragen te stellen. Op straat, maar ook op de buurtbarbecue of het dorpsfeest. Het werkt echt. De positieve uiting voor de sector straalt af op het product.

Als je maar opvalt

Met weinig middelen meerdere doelen bereiken. Het kan eenvoudig, als je maar goed weet welke boodschap je wilt uitdragen. Daarvoor is het belangrijk om te weten wat er speelt, zowel in de markt als bij de burger. Op zoek naar een positief zetje in de rug voor een beter imago? Wij kennen uw sector.

Het spandoek was aanleiding voor vakblad Boerderij voor een interview met Frans Wigchering. Lees het artikel hier.