Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.
Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

zoekwoorden voor relevante webteksten

Zoekwoordenonderzoek: onmisbaar voor effectieve webteksten

11-10-2019

Een product of dienst vinden begint vaak met een online zoekopdracht. Dan wilt u wel bij (potentiële) klanten in beeld komen. Het liefst bovenaan in zoekmachines natuurlijk. Voor relevante webteksten is het belangrijk om te weten waar uw doelgroep precies naar zoekt. Heeft u wel eens zoekwoordenonderzoek gedaan? Hieronder vindt u drie tips om achter het zoekgedrag van uw doelgroep te komen.

1. Welke zoektermen gebruikt uw klant?

Kwaliteit. Service. Duurzaam. Zo maar wat kernwoorden die mogelijk bij uw bedrijf passen. Dat wilt u graag aan uw klanten vertellen, maar is dat ook hetgeen waar uw klant naar zoekt? De kunst is in het hoofd van uw klant kruipen. Wat hopen zij online te vinden? Wat levert uw product of dienst voor uw klant op? Een voorbeeld. U levert additieven voor in het rantsoen van melkkoeien. Uw klanten zijn melkveehouders. U zet in uw zoekwoordenlijst ‘hoogwaardige supplementen’ of ‘vitaminen voor het melkveerantsoen’. Echter zal een melkveehouder eerder zoeken naar ‘melkproductie verhogen’ of ‘slepende melkziekte voorkomen’. Zorg ervoor uw zoekwoordenlijst niet alleen vertelt wat u te bieden hebt, maar ook wat het de eindgebruiker oplevert.

2. Shorttail en longtail zoekwoorden toevoegen

Iets dat veel bedrijven niet weten is dat een zoekopdracht vaak bestaat uit meer dan twee woorden. Zoektermen van drie of meer woorden noemen we longtail zoektermen. Dit maakt de zoekopdracht meer specifiek. Het is dan ook logisch dat daar minder op wordt gezocht dan op algemene zoekwoorden. U verschijnt dan misschien wel bij minder mensen in beeld, maar u bent des te relevanter voor degenen die u wel vinden met een specifieke zoekopdracht. Zorg er dus voor dat uw zoekwoordenlijst naast shorttail (één of twee woorden) ook een aantal longtail zoekwoorden bevat.

Voorbeelden van zoekwoorden
Shorttail: uiergezondheid verbeteren
Longtail: uiergezondheid na droogstand verbeteren

Shorttail: communicatie burger
Longtail: communicatie boer en burger via social media

Shorttail: kosten website
Longtail: kosten nieuwe website bouwen

3. Tools om de juiste keywords te bepalen

Als u een hele lijst met zoekwoorden heeft verzameld is het belangrijk om te checken hoe vaak uw zoekwoorden ook daadwerkelijk worden ingevoerd in zoekmachines. Voor specifieke agrarische markten waar u zich in bevindt is het logisch dat zoekvolumes vele malen lager zijn dan wanneer u bijvoorbeeld schoenen verkoopt. Des te groter is het belang van goed zoekwoordenonderzoek. Er zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar om het zoekvolume van uw zoekwoorden te inventariseren. Deze tools geven ook aanvullende suggesties om uw zoekwoordenlijst te optimaliseren. Een voorbeeld van zo’n tool is Übersuggest. Een andere optie is via google relevante woordcombinaties vinden. Daarover leest u meer in deze blog.

Meer weten over zoekwoorden?

Wilt u meer weten of kunt u hulp gebruiken bij uw zoekwoordenonderzoek en/of het schrijven van relevante webteksten? Neem dan contact op. Als specialist in agrarische communicatie kent AgriCommunicatie het zoekgedrag van uw doelgroep als geen ander. Daarom weten wij precies met welke zoekwoordcombinaties u uw doelgroep optimaal bereikt.