Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.
Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Likes

Zijn meer Facebook-likes altijd beter?

13-7-2018

Bij het opstarten van een Facebook-campagne zijn vaak alle ogen gericht op het aantal te behalen likes. Dat maakt het succes direct meetbaar en een-op-een vergelijkbaar met de concurrent in jouw agri-sector. Hoe meer likes, hoe breder je bereik en hoe groter je impact. Maar is dat wel zo, is meer altijd beter?

Voor een succesvolle Facebook-campagne zijn likes niet maatgevend. Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. Stel je hebt 3.000 volgers en gemiddeld zien 1.000 daarvan jouw content in hun tijdlijn: een mooi bereik! Maar als slechts vijf personen daarvan jouw bericht liken en/of erop reageren, dan valt te betwijfelen in hoeverre je relevant bent voor jouw volgers én in hoeverre zij relevant zijn voor jouw organisatie.

Effect van een Facebook-campagne

Een hoger percentage ‘post-engagement’ zegt meer over het effect van een Facebook-campagne. Reageert bijvoorbeeld 10% op jouw post, dan is de relatie met jouw volgers een stuk beter. En hoe meer delers, reacties en/of likes op jouw content, des te groter wordt de ‘buzz’ binnen een doelgroep die wel relevant is.

Sluit aan bij jou online doelgroep

Bij het maken en beheren van een Facebook-campagne is het essentieel je te verplaatsen in jouw online doelgroep. Zijn het vooral enthousiaste machine-mannen, ambitieuze akkerbouwers of richt je je tot de toekomstige melkveehouders? Bepaal vooraf wie je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Zodat de doelgroep niet alleen jouw content ziet, maar er ook daadwerkelijk iets mee doet of van vindt.

Prikkelen op interessegebied

Prikkelen op interessegebied is de basis. Weten wat er speelt in de agrarische sectoren en binnen de beoogde doelgroep. Spreek aan met bijvoorbeeld korte praktijkvideo’s of leg met een poll actuele keuzes voor. Zorg vervolgens dat het past binnen het social-media kader: niet te lang, niet te algemeen en vooral niet zender-georiënteerd. Nodig de doelgroep uit tot interactie, alleen zo bouw je een kwalitatieve relatie op met je volgers.

Beter wordt meer!

Facebook campagnes waar de doelgroep zich mee verbonden voelt, hebben een veel grotere impact dan een post waar men aan voorbij scrolt. Focus dus voortaan op kwaliteit en stel daar ook je doelstellingen op af. Zo wordt beter vanzelf meer en gaat het social media netwerk zijn werk doen.

Meer weten?

Meer weten over kwalitatieve Facebook-campagnes en hoe u uw impact op social media kunt vergroten? We hebben ervaring met succesvolle campagnes en kunnen uw post-engagement vergroten.