Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.

Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Afbeelding: blog why social media

Why social? De kansen voor online (marketing)communicatie

18-6-2019

Steeds vaker krijgt social media een vaste plek in de marketingmix. Niet zo gek, aangezien de verschillende platforms blijven groeien en de toepassingen continu doorontwikkelen. Er kan steeds meer. Toch is ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’ geen juiste motivatie. Neemt niet weg dat er ontzettend veel kansen liggen, ook voor de agrarische sector. Kansen die u misschien onbenut laat omdat ‘ze niks toevoegen’? Drie antwoorden op de vraag: waarom social media? op een rij.

1. Vaste én welkome plek in de belevingswereld van je doelgroep
Scrollen door een tijdlijn doet (bijna) iedereen, maar wat daarin staat is voor iedereen anders. Daar ligt ook direct de kracht van social media marketing: met de juiste content kun je een vaste én welkome plek krijgen in de belevingswereld van jouw doelgroep. Tijdens het scrollen staat jouw doelgroep open voor de informatie in de door henzelf gecreëerde ‘bubbel’. Met welke rol kun je daar iets aan toevoegen? Ofwel; hoe verleid je ze tot consumeren van jouw content? Hebben ze je eenmaal gevonden als volger én blijf je relevant, dan heb je een eigen fan-schare waar geen marketingtool tegenop kan.

2. Met goede content, exponentieel resultaat
Bereik kun je door middel van advertising ‘kopen’, maar wat gebruikers met jouw content doen niet. Wil je een duurzaam en exponentieel resultaat, dan draait het om relevantie. Gebruik het dus niet om te adverteren, maar om je als bedrijf te profileren. Als je social media weet in te zetten als echt onderdeel van je dienstverlening - dus daadwerkelijk iets toevoegen of leveren aan je doelgroep in plaats van verwijzen naar wat je doet - dan volgen betrokkenheid en relevante volgers vanzelf. De algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter belonen die betrokkenheid met zichtbaarheid in de tijdlijn van vergelijkbare gebruikers: het begin van het zogenaamde ‘sneeuwbaleffect’. Win-win-win dus!

3. Meer meetbaar en stuurbaar dan ieder ander middel
Als content voor een loonwerker werkt, betekent dat niet automatisch succes in bij een veehouder. Waar we bij traditionele media toch vaak op onderbuikgevoel afgaan, geeft social media de kans om je acties heel exact te meten. Met duidelijke KPI’s (Key Performance Indicator) kun je per bericht zaken als bereik, kliks en betrokkenheid inzichtelijk maken. Je weet niet alleen hoeveel mensen je bericht écht gezien hebben, maar ook hoe ze erop reageren. Zie social media als een ‘ongoing process’: met continue analyse kun je nog dichterbij jouw doelgroep komen en kun je bestaande successen verder uitbouwen.

Benieuwd wat voor rol social media in jouw marketingmix kan spelen, wat voor content relevant is voor jouw doelgroep of hoe je een content strategie opstelt? Neem dan contact op met j.kleverwal@agricommunicatie.nl.