Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Afbeelding: blog Vijf handvatten voor slimme AdWords campagnes

Vijf handvatten voor slimme AdWords campagnes

10-4-2018

Uw website bovenaan de zoekresultaten van Google krijgen; wie wil dat niet? Maar de concurrentie is hevig en de algoritmes zijn behoorlijk complex. Ook in de nichemarkten van de agrarische sector is het steeds vaker online dringen om potentiële websitebezoekers te trekken. Een slimme manier om de organische zoekresultaten af te troeven, is het adverteren met Google AdWords. Maar blind een campagne met agrarische zoekwoorden starten is niet de oplossing. Of een advertentie optimaal presteert is afhankelijk van eindeloos veel verschillende factoren en instellingen. Vijf handvatten voor slimme Adwords campagnes op een rij:

  1. Details maken het verschil
    Een klein verschil in de titel, beschrijving of sitelink van een AdWords advertentie kan een groot verschil maken in het resultaat van uw agri-campagne. Zet daarom altijd meerdere advertenties aan binnen eenzelfde advertentiegroep. Wees creatief met de invulling en maak gebruik van de statistieken die Google biedt. Vergelijk bijvoorbeeld de doorklikratio van je verschillende advertenties en gebruik dat om bij te sturen.
     
  2. De Zoekwoordplanner helpt u verder
    Het adverteren met de juiste agrarische zoekwoorden vraagt inlevingsvermogen: in hoe de klant denkt, maar zeker ook in hoe hij zoekt. Inhaken op wat er bij uw doelgroep speelt en wat zij relevant vinden is een must. Maar ook al denkt u de doelgroep door en door te kennen, toch kan de Zoekwoordplanner van Google u soms verder op weg helpen. Op basis van ingegeven zoekwoorden, zinsdelen of een url geeft het suggesties om een SEA (Search Engine Advertising) campagne te verbreden of juist te verdiepen. Een simpele én gratis tool om eens buiten uw eigen kaders te kijken.
     
  3. Relevantie is de kracht van Adwords
    Een AdWords-campagne die gebaseerd is op 'algemene' termen levert vaak niet het resultaat op dat u voor ogen heeft. Relevantie is dan ook de kracht van een goede campagne. Combineer verschillende sector-specifieke zoekwoorden in één zoekopdracht om beter aan te sluiten bij de content die u te bieden heeft. Dit soort 'Longtail zoekwoorden' hebben meestal een lager zoekvolume (en dus minder concurrentie), maar leveren wel meer relevante doorkliks op.
     
  4. Zoekwoorden bewust uitsluiten
    Het uitsluiten van bepaalde zoektermen voorkomt dat u onnodig budget besteedt aan bezoekers die niet relevant zijn. De Zoektermen-functie van Google geeft daar inzicht in: op welke woorden zoekt uw agri-doelgroep en waarop wordt uw advertentie gevonden? Zitten daar woorden of combinaties van woorden bij die minder relevant zijn, sluit deze dan bewust uit. Zodat uw budget niet opgaat aan bezoekers die eigenlijk op zoek zijn naar een ander soort informatie of product.
     
  5. Met realistisch dagbudget aan de slag
    Een dagbudget voor uw SEA-campagne zegt niet alles over het resultaat dat u mag verwachten. Stel uzelf altijd de vraag: wilt u zo veel mogelijk óf zo relevant mogelijke bezoekers? Stem uw campagnes en dus uw budget daarop af. De Google Zoekwoordplanner kan u vooraf een indicatie geven van de klikprijzen per zoekopdracht. Zoekwoorden met hoge zoekvolumes hebben veel concurrentie en vragen dus om een hoger dagbudget. In de agrarische markt adverteren we vaak met (voor Google) behoorlijk specifieke zoekopdrachten. Dan kan een klein budget voldoende zijn om de juiste bezoekers te trekken.

Benieuwd hoe u AdWords-campagnes slim kunt inzetten voor uw bedrijf? Wij weten wat er leeft in de agrarische sector en welke zoekwoorden daarbij horen. Neem vrijblijvend contact met ons op over hoe we u kunnen ondersteunen met een SEA-campagne.