Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.

Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

marktonderzoek

Omnibusonderzoek: met een kleiner budget toch gedegen marktonderzoek doen

9-4-2019

Hoe kijkt uw agrarische doelgroep tegen uw merk, product of dienst aan? En waar is dit beeld op gebaseerd? Onafhankelijk marktonderzoek vormt een waardevolle basis voor de communicatiestrategie. Goed onderzoek door een externe partij vraagt vaak om een behoorlijke investering. Hoe kunt u met een relatief klein budget toch uw positie in beeld brengen? Een van de mogelijkheden is deelnemen aan omnibusonderzoek.

De agrarische sector is rijk aan vele (sub)doelgroepen, denk aan dierenartsenpraktijken, veehouders in allerlei soorten en maten en hun adviseurs. Wilt u een betrouwbaar beeld van uw markt krijgen en een uitkomst waar u wat mee kunt, dan is het zaak om voldoende diepgang te hebben. Marktonderzoek binnen deze doelgroepen is een vak apart. Het uitbesteden van marktonderzoek kan een behoorlijke investering zijn, maar in veel gevallen is het meten van uw marktpositie wel de moeite waard. Naast een objectief beeld van wat uw afnemers beweegt, kan het vaak ook verrassend nieuwe invalshoeken opleveren voor uw communicatiestrategie. Daarmee kunt u gerichter communiceren en uw doelgroep effectiever bereiken.

Deelnemen aan omnibusonderzoek
Als u wilt weten hoe (potentiële) afnemers over u denken, kunt u beginnen met het bevragen van uw klanten. Wat zijn hun argumenten om bij u klant te zijn? Het nadeel is dat u dan nog wel in uw eigen vijver zit te vissen. Klanten die zich niet thuis voelen zijn afgehaakt of sowieso aan u voorbij gegaan. De argumenten van deze laatste categrorie bieden echter wel een schat aan informatie. Verder uitzoomen dan uw huidige klantenkring dus. Dat kan via een online of telefonisch onderzoek mits u werkt met een representatieve steekproef van uw doelgroep. Een uitgebreid onderzoek levert waardevolle informatie op. Het is ook een tijdrovende en kostbare klus en daarom met name interessant voor grotere doelgroepen. Wilt u bij kleinere doelgroepen marktonderzoek doen, dan is het praktisch en betaalbaar om aan te sluiten bij een omnibusonderzoek. Een bedrijf als Geelen Consultancy uit Wageningen voert jaarlijks meerdere omnibusonderzoeken uit in de agrarische sector. In zo'n onderzoek worden vragen van verschillende deelnemende bedrijven gecombineerd in één (online) vragenlijst. Naast vragen per opdrachtgever bevat het onderzoek vaak een aantal algemene onderwerpen met betrekking op de markt en/of het thema. Denk u er over om deel te nemen aan zo’n soort onderzoek, neem dan de onderstaande voor- en nadelen mee in uw afwegingen:

Voordelen omnibusonderzoek:

  • Lagere kosten, omdat die worden verdeeld over alle deelnemers aan het onderzoek.
  • Naast inzicht in uw eigen positie krijgt u inzicht in de markttrends en -ontwikkelingen.
  • De beschikbaarheid over een up-to-date en representatief adressenbestand. De respondenten zijn zowel klanten als niet-klanten.

Nadelen omnibusonderzoek:

  • Het aantal vragen dat u kunt stellen is beperkt en daarmee ook de mogeijkheid tot doorvragen. Laat u adviseren over de vragenlijst en welke keuzes u daarin het beste kunt maken.
  • De periode/het tijdstip wanneer het onderzoek plaatsvindt heeft u niet precies in de hand.
  • U heeft geen inzicht in vragen van concullega’s. Deze kunnen van invloed zijn.

Onderzoeken is een vak apart
Aan het succes van een omnibusonderzoek hangt een aantal voorwaarden. Jan Geelen van Geelen Consultancy licht toe: “het belangrijkste is een deskundig samengestelde vragenlijst. De vragen moeten voldoende specifiek zijn en in de juiste vorm gesteld worden. Via een uitgebreid kennisnetwerk o.a. in Wageningen toets ik indien nodig de vragenlijst. Het tweede belangrijke onderdeel is de beschikbaarheid van een uitgebreide én up-to-date database met agrarische adressen die AVG-proof is. De respons valt of staat met de uitnodiging. Deze moet goed in elkaar zitten en gericht verstuurd worden.”

Output omzetten in gerichte communicatie
Als het omnibusonderzoek afgerond is, krijgt u een analyse van de resultaten terug. Daarbij is vaak ook al een koppeling gemaakt tussen de algemene vragen en de output van uw eigen vragen. De informatie van concullega's krijgt u niet te zien en zij andersom ook niet van u. Naast inzicht in uw positie in de markt kunt u de output gebruiken om gericht te communiceren. Zo was marktonderzoek de basis voor de introductiecampagne van pensbestendig vet Megalac. Denkt u erover om marktonderzoek te doen? AgriCommunicatie werkt samen met verschillende onderzoeksbureaus en voorziet u graag van advies. Na afloop van het onderzoek vertalen we het resultaat naar een krachtige strategie en gerichte communicatiemiddelen. Zo maakt u van marktonderzoek een waardevolle investering.