Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.

Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

marktonderzoek

Van marktonderzoek een waardevolle investering maken

9-4-2019

Hoe kijkt jouw agrarische doelgroep tegen jouw merk, product of dienst aan? En waar is dit beeld op gebaseerd? Onafhankelijk marktonderzoek vormt een waardevolle basis voor je communicatiestrategie. Goed onderzoek door een externe partij vraagt vaak om een behoorlijke investering. Hoe kun je met een relatief klein budget toch je positie objectief in beeld brengen? Een voorbeeld is deelnemen aan omnibusonderzoek.

De agrarische sector is rijk aan vele (sub)doelgroepen, denk aan dierenartsenpraktijken, veehouders in allerlei soorten en maten en hun adviseurs. Marktonderzoek naar deze doelgroepen is een vak apart. Wil je een betrouwbaar beeld van jouw markt krijgen en een uitkomst waar je wat mee kunt, dan is het zaak om voldoende diepgang te hebben. Het uitbesteden van marktonderzoek kan een behoorlijke investering zijn, maar in veel gevallen is het meten van je marktpositie wel de moeite waard. Naast een objectief beeld van wat je afnemers beweegt, levert het vaak ook verrassend nieuwe invalshoeken op voor je communicatiestrategie. Daarmee kun je gerichter communiceren en je doelgroep effectiever bereiken.

Deelnemen aan omnibusonderzoek
Als je wilt weten hoe (potentiële) afnemers over je denken kun je beginnen met het bevragen van je klanten. Wat zijn hun argumenten om bij jou klant te zijn? Het nadeel is dat je dan nog wel in je eigen vijver zit te vissen. Klanten die zich niet thuis voelen zijn afgehaakt of sowieso aan je voorbij gegaan. Hun argumenten bieden echter wel een schat aan informatie voor je communicatiestrategie. Verder uitzoomen dan je huidige klantenkring is dus aan te raden. Dat kan via een online of telefonische enquête onder een representatieve steekproef van jouw doelgroep. Een uitgebreid onderzoek levert waardevolle informatie op, maar is ook een tijdrovende en kostbare klus en met name interessant voor grote doelgroepen.

men dan is het praktisch en betaalbaar om aan te sluiten bij een omnibusonderzoek. Jan Geelen van Geelen Consultancy voert jaarlijks meerdere omnibusonderzoeken uit in de agrarische sector. In een omnibusonderzoek worden vragen van verschillende deelnemende bedrijven gecombineerd in één vragenlijst. Naast vragen per opdrachtgever bevat het onderzoek een aantal algemene onderwerpen met betrekking op de markt en/of het thema. Denk je er over om deel te nemen aan zo’n soort onderzoek, neem dan de onderstaande voor- en nadelen mee in je afwegingen:

Voordelen omnibusonderzoek:

  • Betaalbaar, omdat algemene vragen zoals bijvoorbeeld over de bedrijfsgrootte, maar één keer gesteld worden. De kosten worden verdeeld over alle deelnemers aan het onderzoek.
  • Naast inzicht in je eigen positie krijg je inzicht in de markttrends en -ontwikkelingen.
  • De beschikbaarheid over een up-to-date en representatief adressenbestand. De respondenten zijn zowel klanten als niet-klanten.

Nadelen omnibusonderzoek:

  • Het aantal vragen is beperkt en is afhankelijk van je budget. Daarnaast is het streven is dat een onderzoek binnen een kleine 10 minuten afgerond kan worden.
  • De mogelijkheden tot doorvragen zijn ook beperkt tot het aantal vragen waarmee je deelneemt. Vraag advies over de vragenlijst en welke keuzes je daarin het beste kunt maken.
  • Je hebt geen inzicht in vragen van concullega’s. Deze kunnen van invloed zijn.

Onderzoeken is een vak apart
Aan het succes van een omnibusonderzoek hangen een aantal voorwaarden. Jan Geelen licht toe: “het belangrijkste is een deskundige vragenlijst. In overleg met de opdrachtgever zorg ik ervoor dat de vragen specifiek zijn en in de juiste vorm gesteld worden. Via een uitgebreid kennisnetwerk o.a. in Wageningen toets ik indien nodig een vraag. Zo is de opdrachtgever verzekerd van een goede vragenlijst. Het tweede belangrijke onderdeel is de beschikbaarheid van een uitgebreide én up-to-date database met agrarische adressen die AVG-proof is. De respons valt of staat met de uitnodiging. Ik zorg dat deze goed in elkaar zit en gericht verstuurd wordt, daarmee bereik je een zo hoog mogelijke respons.”

Output omzetten in gerichte communicatie
Als het omnibusonderzoek afgrond is, krijg je een analyse van de resultaten terug. Daarbij is vaak ook al een koppeling gemaakt tussen de algemene vragen en de output van je eigen vragen. De informatie van concullega's krijg je niet te zien en zij andersom ook niet van jou. Naast inzicht in je positie in de markt kun je de output gebruiken om gericht te communiceren. Zo was marktonderzoek de basis voor de introductiecampagne van pensbestendig vet Megalac. Denk je erover om marktonderzoek te doen? AgriCommunicatie helpt je graag verder. Wij werken samen met verschillende onderzoeksbureaus en voorzien je graag van advies over de juiste vraagstelling. Na afloop van het onderzoek denken we graag mee over de strategie en zetten we de output om in gerichte communicatiemiddelen. Zo maak je van onderzoek een waardevolle investering.