Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.

Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Afbeelding: Blog-merkontwikkeling en brandingsdoelstelling

Sterke merken bouwen

23-10-2018

Een sterk merk maakt het voor een doelgroep makkelijker om te kiezen. De merkbelofte is duidelijk en de doelgroep weet wat hij kan verwachten. Het bouwen en beheren van sterke merken vraagt om een consistente brandingstrategie. Het doel? Meer klantloyaliteit, minder kwetsbaar voor acties van concurrenten en marketingcrises, een minder elastische klantreactie op prijsverhogingen, een meer elastische klantreactie op prijsverlagingen, een aantrekkelijkere samenwerkingspartner voor de handel en meer effectiviteit van marketingcommunicatie.

De merkpiramide van het Customer-Based Brand Equity (CBBE) model van Keller maakt inzichtelijk welke aspecten een rol spelen als het gaat om de gehechtheid van klanten aan een merk. Inzicht in de merkwaarde biedt aanknopingspunten voor de marketing- en communicatie-inspanningen die gewenst zijn om jouw doelgroep naar een hoger plan in de piramide te tillen en de klantloyaliteit te versterken. 

  • merkidentiteit: wie ben je als merk
    • top of mind
    • spontane naamsbekendheid
    • geholpen naamsbekendheid
    • waar kent de doelgroep het merk van
  • merkbetekenis: wat ben je als merk
    • prestaties om aan de functionele behoefte van de doelgroep te voldoen (fysieke eigenschappen, kwaliteit, betrouwbaarheid, service, prijs)
    • beelden om aan de emotionele behoefte van de doelgroep te voldoen (gebruik merk: wie, wanneer, hoe, waar; historie; merkpersoonlijkheid)
  • merkrespons: wat vindt de doelgroep van jouw merk
    • rationele beoordeling van het merk door de doelgroep (ervaring, betrouwbaarheid)
    • emotionele beoordeling van het merk door de doelgroep (gevoelens, sociale acceptatie, zelfrespect)
  • merkbinding: hoe gaan merk en doelgroep verder
    • mate waarin de doelgroep zich met het merk identificeert (loyaliteit, gemeenschapszin, betrokkenheid)

Focus en consistentie in marketing zijn van groot belang voor merkopbouw. Waaraan wil je dat jouw merk(naam) appelleert? Wil je sparren over de merkmeerwaarde van je product, dienst of organisatie? Advies over hoe je de balans houdt tussen marketingstrategie, -tactiek, -budget en -organisatie? Neem dan voor een vrijblijvende kennismakingsgesprek contact op met m.grootsevert@agricommunicatie.nl.