
Met A/B testen weet je welke content de meeste aandacht trekt

We scrollen, klikken en swipen ons dagelijks door een eindeloze hoeveelheid berichten, video’s en artikelen. Meer dan we ooit kunnen consumeren. Hoe zorg je in een zee van content dat juist jouw boodschap gezien wordt? NIKO, ontwerper van elektronische innovaties, kwam bij ons met de vraag hoe we agrariërs via social media kunnen interesseren voor spatwaterdichte en ammoniakbestendige stopcontacten.

Met welke boodschap vallen wij het meeste op?
Eenmaal in het agrarische algoritme, word je overspoeld met trekkers, vee en alles wat daarbij hoort. Hoe kun je als bedrijf dan nog opvallen met je product? Is het effectiever om herkenbare beelden, zoals een koeienkop, te gebruiken? Of valt juist een onverwacht beeld, zoals een stopcontact, meer op doordat het afwijkt? Wij hadden een voorgevoel maar om het zeker te weten, testten we het.
A/B testen: meten is weten
Samen met NIKO ontwikkelden we een grote klik-campagne voor Instagram en Facebook onder de doelgroepen varkens- en melkveehouders in Nederland. Met A/B testen kregen we inzicht middels views, kliks en bereik welk beeld (A of B) het beste werkt. We maken dus een beslissing die is gebaseerd op data. Door regelmatig A/B testen uit te voeren optimaliseer je de campagne stapsgewijs. Dit levert niet alleen betere prestaties op maar bespaart ook geld doordat je geen tijd stopt in iets wat niet presteert.

De invulling
Herkenbare v.s. opvallende beelden
Voor NIKO hebben we in Meta Business Suite vier advertentiesets opgezet: twee gericht op varkenshouders en twee op melkveehouders.
- Twee advertentiesets gebruikten een afbeelding van een stopcontact.
- Eén advertentieset bevatte een varkenskop.
- Eén advertentieset bevatte een koeienkop.
Zo konden we de herkenbare beelden (varkens- en koeienkop) direct vergelijken met de opvallende beelden (stopcontact). De begeleidende advertentietekst hielden we hetzelfde.
Door de advertentiesets in dezelfde periode en met dezelfde doelgroep actief te zetten, konden we de prestaties eerlijk vergelijken. De resultaten zijn beoordeeld op basis van de gekozen doelstelling: de Click Through Rate (CTR).

Het resultaat
Inzicht krijgen in wat nou écht werkt
Door het uitvoeren van de A/B testen heeft NIKO een duidelijk beeld gekregen hoe zij de doelgroep het beste kunnen bereiken: met een afbeelding van een dierenkop. Dit bevestigt dat agrariërs het liefst klikken op een beeld dat ze herkennen dan op iets wat anders is. Met deze data kunnen zij in de toekomst de doelgroep beter bereiken met campagnes.
Do you want to know what we can do for you?
Call or email us and maybe we'll meet for an introduction soon. With you, with us or online. Our goal is to think along with you!
