Adverteren in Google is tegenwoordig bijna een vast onderdeel van een communicatieplan. Niet zo gek, want Google is voor vrijwel iedereen een vraagbaak. Als bedrijf is het dan ook belangrijk zichtbaar te zijn tussen de, vaak tienduizenden, zoekresultaten. Bijvoorbeeld om je producten te promoten of je expertise uit te dragen. Voor campagnes met een hoog zoekvolume een logisch middel, maar heeft het ook zin als je een kleine, specifieke doelgroep wil bereiken?

Buiten de kaders

Kleine, specifieke doelgroepen

Binnen de agrarische sector heb je te maken met relatief kleine en specifieke doelgroepen. Direct mail in de vorm van fysieke post of e-mails of zijn daarbij voor de hand liggende marketingmiddelen. Je kent de doelgroep namelijk bijna bij naam. Maar ook bij deze groep kunnen Google Ads campagnes waardevol zijn.

Juiste doelgroep bereiken

Goede zoekwoordanalyse voor een succesvolle campagne

Een succesvolle Google Ads campagne begint met een zoekwoordanalyse. Welke vragen stelt de doelgroep die je wilt bereiken? En bij welke zoekwoorden wil je juist niet verschijnen? Zoekwoorden zorgen ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt. Daarnaast is het voor een succesvolle campagne belangrijk de zoekwoorden te blijven monitoren. Welke woorden werken wel en welke niet? Hoe specifiek moeten de zoekwoorden zijn?

Waarom Google Ads inzetten in de agrarische sector? 5 voordelen!

1. Op het juiste moment zichtbaar zijn


Als merk wil je zichtbaar zijn bij je doelgroep, vooral bij een vraag waar jij hét antwoord op hebt. Juist op dat moment is het belangrijk te laten zien dat jouw product of dienst bestaat. Google is het startpunt om oplossingen te vinden voor problemen, dus de plek om zichtbaar te zijn. Naast de outbound marketing waar jij de klant opzoekt, is inbound marketing, waardevolle content die de consument op natuurlijke manier naar je product of dienst leidt, een goede toevoeging aan je communicatieplan. Bijvoorbeeld bij oplossingen voor het verbeteren van uiergezondheid bij melkkoeien of een herbicide tegen varkensgras in bieten.

2. Plekken waarop je zichtbaar bent spreiden


Consumenten nemen bewust en onbewust allerlei informatie op. Wanneer je op verschillende plekken, bijvoorbeeld in magazines, op social media, online banners en via Google advertenties over een product of dienst tegenkomt, zorgt dat voor herkenning en meer loyaliteit. De doelgroep weet je overal te vinden, nu ook bij een vraag aan Google.

3. Toevoeging op organische zoekopdrachten (SEO)


Het organische zoekresultaat kan natuurlijk ook antwoord geven op de gebruikersvraag. De kans is alleen wel groot dat over jouw product of dienst al tientallen artikelen geschreven zijn en dat je onderaan de pagina of op een andere pagina eindigt. Je kunt nog zo’n goed artikel schrijven, maar ook de ranking van je website heeft invloed op hoe hoog je eindigt in Google. Die ranking hangt af van factoren als hoeveelheid direct verkeer, de tijd die een gebruiker op je website spendeert, hoeveel links er van en naar je website komen en nog vele andere factoren. Om binnen Google zichtbaarder te zijn voor potentiële klanten, kan Google Ads een goede toevoeging zijn.

4. Weinig concurrentie


Google Ads werkt op basis van veilingen. Wanneer meerdere adverteerders op eenzelfde zoekwoord adverteren, beslissen factoren als de kwaliteit van de advertenties en het maximum bod of en wanneer de advertentie verschijnt bij potentiële klanten. Bij minder concurrentie houd je de kosten laag en is de kans op een mooiere plek dan de concurrent groter.

5. Flexibiliteit


Juist bij kleine doelgroepen is het belangrijk de advertising goed te monitoren. Je wilt een product voor professioneel gebruik bijvoorbeeld zo min mogelijk bij hobbyisten promoten. Je betaalt per klik, dus je wilt het budget zoveel mogelijk aan de juiste doelgroep besteden. Het voordeel van Google Ads is dat je elk moment van de dag je advertenties bij kunt sturen. Merk je dat je veel vertoningen maar slechts weinig kliks hebt? Kijk dan eens naar de doelgroep, zoekwoorden en advertenties. Merk je dat je lager eindigt dan de concurrent? Kijk dan is naar je kwaliteitsscore en budget. Op deze manier heb je de mogelijkheid je advertenties continu te optimaliseren.


Ook bij kleine en specifieke doelgroepen zijn er dus genoeg voordelen om een Google Ads campagne te starten. Het adverteren garandeert geen toppositie, maar vergroot wel je zichtbaarheid.

Aan de slag met Google Ads? Neem contact met ons op!


Wil je meer weten of kun je wel wat hulp gebruiken bij het adverteren binnen Google? Neem dan contact met ons op. Als specialist in agrarische communicatie kennen wij als geen ander het zoekgedrag van je doelgroep en waar die op aanslaat.

Neem contact met ons op

weten wat wij voor jou kunnen doen?

Bel of mail ons en hopelijk zien we elkaar binnenkort voor een kennismaking. Bij jou, bij ons of online. We denken graag met je mee!

Cookies! We gebruiken Google Analytics om onze website te analyseren