Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.
Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

naamsbekendheid meten

Naamsbekendheid meten en marketingbudget onderbouwen

8-9-2017

Zonder naamsbekendheid maak je weinig kans om je product, hoe goed ook, te verkopen. Wil je meten hoe bekend je echt bent bij je doelgroep en welke waarde je merk heeft voor (potentiële) klanten, dan biedt naamsbekendheidonderzoek een schat aan informatie.

Naamsbekendheid kent verschillende niveaus. Top-of-mind, spontane naamsbekendheid of geholpen naamsbekendheid geven een indicatie van de bekendheid van je doelgroep met je merk. De bekendheid van je merk ten opzichte van je belangrijkste concurrenten is een goede graadmeter voor je positie. 
Drie tips om zoveel mogelijk uit je onderzoek te halen.

doelgroep kiezen

1. Een gerichte doelgroep kiezen

Beperk je tot je echte doelgroep: diegenen die je met je marketinginspanningen wilt bereiken en die je product mogelijk willen en kunnen kopen. Stel een zo concreet mogelijke buyer persona profiel (voorbeeldkoper) op. Dus niet alleen: agrariër of niet-agrariër; maar ook: veehouder of akkerbouwer of tuinder, melkvee of vleesvee of varkens of pluimvee, bedrijfsgrootte, leeftijd bedrijfshoofd, regio, ...

2. De juiste vragen stellen

Stel alleen die vragen waar je naderhand ook iets mee kunt doen in je marketingstrategie. Alle overige vragen maken het onderzoek onnodig lang en verhogen het risico dat je ondervraagde voortijdig afhaakt.

Vragen op de juiste manier stellen

Denk goed na over de manier waarop je de vragen stelt. Houdt er bijvoorbeeld rekening dat de merknaam de ondervraagde niets zegt, terwijl hij/zij het logo en of de productverpakking wel herkent. Het tonen van beelden bij je onderzoeksvragen bij 'geholpen naamsbekendheid' zorgt er dan voor dat je geen relevante informatie mist.

Relevante marketinginspanningen identificeren

3. Relevante marketinginspanningen identificeren

Het is interessant om te weten waar uw doelgroep je van kent. Dat biedt onderbouwing en/of nieuwe aanknopingspunten voor je marketingbeleid. Je kunt met vaste antwoordcategorieën werken of met een open vraag.

Weten wat de relevante vragen zijn om de naamsbekendheid van jouw organisatie, product of dienst te onderzoeken en hoe je de onderzoeksresultaten in je marketingstrategie implementeert? AgriCommunicatie ondersteunt bij het scherp stellen van de onderzoeksvraag, het kiezen van de optimale onderzoeksmethode, het formuleren van de onderzoeksvragen, het selecteren van de steekproef en eventueel adressenbestanden, het statistisch verwerken van de resultaten tot en met conclusies en aanbevelingen.

Bel voor een vrijblijvende afspraak of mail ons je vraag.