20-12-2016
Elk jaar als de mais weer van het land is, popt de vraag op: wat doen we met kerst? Dan bedoel ik niet: wat doen we met de schoonouders? Maar: sturen we nog een kerstkaart of houden we het net als veel andere bedrijven voor gezien?
Persoonlijk contact
Mensen doen zaken met mensen. En als je elkaar waardeert, dan wil je dat ook laten weten. Met een handdruk, door een persoonlijk woord en rond kerst hoort daar een kerstwens bij. Wij waren het er dan ook vrij snel over eens: wij wensen onze relaties wel fijne feestdagen met een kerstkaart en daar bedenken ook dit jaar weer een opvallend concept voor. Dat zijn we als creatief bureau aan onze stand verplicht.
Exposure op sympathieke manier
We hebben dit jaar opnieuw gekozen voor een ‘kerstkaart’. Juist in een snelle online wereld heeft een fysieke kaart extra attentiewaarde. Natuurlijk kost het tijd en maak je kosten voor drukwerk en verzending. Daar krijg je in veel gevallen enkele weken exposure voor. Afgelopen week zag ik zelfs onze kerstkaart van vorig jaar bij een relatie opnieuw opduiken. ‘We vonden die zo leuk dat we hem bij de kerstspullen hebben bewaard.’
Contactmoment
Het versturen van een kerstwens is niet alleen een teken van waardering, maar ook een mooi contactmoment. Voorop staat dat wij onze relaties hartelijk fijne feestdagen en een goed nieuwjaar wensen. Dat is de kern van de boodschap. Maar als afzender kunnen we ook wat van onszelf laten zien.
Naamsbekendheid
Zo zie je ook op onze kerstkaart van dit jaar de pictogrammen van de sectoren waarin we actief zijn: varkens, koeien, pluimvee, akkerbouw, tuinbouw en foodprocessing. Voor ons is het kort na onze naamsverandering een mooie manier om aan de naamsbekendheid van AgriCommunicatie te werken.
Mededeling of boodschap
Belangrijk is dat de boodschap het hart raakt. In tekst en beeld. Een mooie kaart kan op die manier een drager zijn van je kernwaarden en een uiting van je soft skills. Dat kan ook online. Jazeker. Dit heeft echter een andere impact dan een persoonlijk ondertekende kaart in je bus.
Cross mediaal
Wij kiezen niet voor het een of het ander, maar voor ‘én-én’. De content van kaart is de basis voor gebruik in andere toepassingen: van een onine versie voor de website tot een animatie voor gebruik op social media. Maar dit komt niet in de plaats van een kaart die je uit envelop haalt. Want zeg nog zelf: dat blijft toch altijd leuker dan een mailtje dat voorbijflitst.