Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

beeld advertorial - online adverteren

Hoe opdringerig moet je zijn?

23-8-2016

Voor communicatie met de doelgroep zijn eindeloos veel mogelijkheden. Met allemaal toeters en bellen of juist ingetogen. Is ingetogen de juiste manier of helpt schreeuwen op z’n tijd?

Als shoe-aholic surf ik regelmatig het internet af naar mooie betaalbare exemplaren. Om vervolgens weken te worden achtervolgd door diezelfde schoenen. Pop-ups, screenfillers, automatische afspelende videoboodschappen … Er is veel mogelijk om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Win je daar klanten mee? Of schrik je ze juist af?

Online advertenties
Adblockers blokken advertenties op websites. De content van de site blijft gewoon zichtbaar. Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van dergelijke programma’s in Nederland. Uit het onderzoek komt naar voren dat internetgebruikers zich vooral storen aan de vertragende werking van advertenties, niet weg te klikken advertenties waardoor content niet meer (goed) leesbaar is en retargeting. (Retargeting is de mogelijkheid om je eigen websitebezoekers via advertenties op websites van derden opnieuw naar je site te krijgen.) Door de hoeveelheid online advertenties en om de privacy te bewaken, installeren steeds meer internetgebruikers programma’s als AdBlocker. In 2015 gebruikte 20% van de Nederlandse internetgebruikers een advertentiefilter.

Content website
De opkomst van advertentiefilters is een ‘wake-up call’ in advertentieland. De doelgroep bereiken zonder te irriteren is het devies. Advertenties op internet zullen blijven. Content en relevantie voor de bezoekers zijn hierbij van belang. Het blijkt dat wanneer advertenties aansluiten bij de content/het umfeld van de website, ze als minder storend worden ervaren dan wanneer je op een agrarische website ineens weer wordt achtervolgd door een paar schoenen. Toch kan het opzoeken van de grens soms effectief zijn. Bijvoorbeeld om de aandacht op een productintroductie of event te vestigen door in een kort tijdsbestek op veel verschillende plekken op alle manieren aanwezig te zijn. Door gebruik te maken van schermvullende advertenties. Liefst nog met non-skipable video’s en mogelijk geïnteresseerden blijven achtervolgen. Wat de grens is, verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Belangrijk is de omgeving en de doelgroep goed in beeld te hebben.

Native advertising
Een manier om advertentiefilters te omzeilen zijn tekstadvertenties. Native advertising, zoals deze manier van adverteren wordt genoemd, is in de stijl van het platform waar ze op staan. Een voorbeeld hiervan is de advertorial. Maar denk hierbij ook aan sponsored en branded content. Deze manier van adverteren kan als waardevol worden ervaren door de bezoekers van de desbetreffende website. Voorwaarde is wel dat de informatie relevant is voor de doelgroep.

Banner of advertorial? Beeld of tekst?
Onze ervaring leert dat bezoekers bij de inzet van advertorials op agrarische websites over het algemeen meer doorklikken dan bij banners. Maar wat zegt dat? Is tekst effectiever dan beeld? Dat is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Wat en hoe je uitingen plaatst via welk medium is afhankelijk van je communicatiedoel. Wij denken graag met u mee om op een effectieve manier uw doel(groep) te bereiken.