Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Afbeelding: blog beursbezoek-vergroten-beursconcept-beursactiviteit

Geef uw stand stopping-power

13-10-2017

Deelname aan een agrarische vakbeurs is ideaal om in een korte periode veel persoonlijke contacten te leggen. Een voorwaarde is wel dat uw doelgroep uw stand opmerkt en er niet aan voorbij loopt. Dit vraagt om een stand met stopping-power.

Het beursseizoen komt er weer aan. De Landbouwdagen Intensieve Veehouderij, Rundveevakdagen en Agritechnica in Hannover zijn nog altijd belangrijke plekken voor veehouders en akkerbouwers om zich te oriënteren. In de MultiMediaMeter worden beurzen zelfs als een van de belangrijkste bronnen van informatie genoemd. Maar dan moet u wel met uw (potentiële) afnemers in contact komen.

Beursaankondiging
De contacten die u al heeft, nodigt u natuurlijk vooraf uit om een bezoek te brengen aan de beurs en uw stand. Dat kan online, maar een papieren uitnodiging heeft meer impact. Het is een uitgelezen contactmoment om alvast uw verhaal te doen voor het geval de genodigden de beurs niet bezoeken. Verder gebruikt u natuurlijk uw nieuwsbrief, website en de afkondiging in uw e-mail om uw deelname kenbaar te maken. Zo triggert u uw relaties om uw stand te bezoeken, zeker als u een beloning in het vooruitzicht stelt. 

Krachtig beursconcept
Een belangrijke reden om bij een stand stil te staan en binnen te stappen is de juiste uitstraling. Op vakbeurzen zijn bezoekers, naast een dagje uit, op zoek naar informatie om de bedrijfsvoering te verbeteren of te vergemakkelijken. Hoe relevanter uw boodschap, hoe groter de kans dat een bezoeker bij uw stand stilhoudt. De stand moet uitstralen wat u de bezoeker te bieden heeft. Formuleer dat goed voor jezelf en vertaal dit vervolgens naar een aansprekend beursconcept. Bij een productintroductie staat het product centraal. Gaat het vooral om relatiebeheer dan zorgt u voor goede ontvangstmogelijkheden.

Standbouw met uitstraling
U kent ze vast wel, de rommelige stands op beurzen waarvan je nauwelijks ziet om welk bedrijf het gaat of wat ze te bieden hebben. Wat doe je dan? Precies: doorlopen. Maar ook die prachtige artistieke stand, die straalt van schoonheid en waar juist een serene rust heerst. Wat doe je? Juist: even van een afstandje bewonderen en dan doorlopen. In beide gevallen is dat een gemiste kans.

Aansprekend beeld
Een aansprekende presentatie van je product, het liefst in actie en beweging, triggert de bezoeker wel om stil te gaan staan of om in de stand te komen. Beweging, geluid en activiteit geven de stand stopping-power. Maar wat als je een dienst aanbiedt, een weinig sexy product hebt of een product waar niets bijzonders aan te zien is? Juist dan is het belangrijk om de boodschap duidelijk uit te dragen en te zorgen voor een beursactiviteit.     

Beursactiviteiten
Wat een goede beursactiviteit is, hangt af van je beursdoel. Wil je adressen verzamelen dan kun je denken aan enquêtes, prijsvragen of bonnetjesacties waarbij de bezoeker een aantrekkelijke giveaway verdient. Is het doel om leads te genereren? Organiseer dan een activiteit waardoor het je het gesprek met de bezoeker kunt aanknopen. Zo kun je de klantvraag concreet krijgen, ter plekke de mogelijkheden van uw product/dienst toelichten om vervolgens een vervolgafspraak te plannen. 

Succesvol en zonder stress aan een beurs deelnemen
Een goede voorbereiding, een aansprekend beursconcept inclusief uitnodiging, standinrichting en bemensen, en natuurlijk de beursopvolging zijn bepalend voor het succes van een beursdeelname. Wilt u weten hoe wij ook uw beursdeelname tot een succes maken? Wij weten wat veehouders, dierenartsen, akkerbouwers of tuinders laat stoppen bij uw stand. Bel of mail ons voor een vrijblijvende afspraak.