15-9-2016
Je naam veranderen dat doe je niet lichtzinnig. Dat geldt voor een merknaam en zeker ook voor je bedrijfsnaam. Dat was bij ons niet anders. Met meer dan 30 jaar actief te zijn geweest bouw je toch een reputatie en een zekere naamsbekendheid op. Het belang van een goede naamsbekendheid kennen we allemaal. Naamsbekendheid en imago gaan vaak hand in hand. Met een goede naam binnen de doelgroep is de kans groter dat mensen voor jouw bedrijf of organisatie kiezen of je producten of diensten afnemen. Wie kent niet de uitspraak: ‘ik ben ongevoelig voor reclame, want ik koop alleen bekende merken.’
Naamsbekendheid en imago
Niet voor niets is het vergroten van de naamsbekendheid vaak een van de doelstellingen in marketingplannen. Naast een grote naamsbekendheid willen we ook dat het publiek de juiste associatie bij de naam heeft ofwel de juiste merkbeleving heeft. Je ziet graag dat de mensen het juiste gevoel bij het merk hebben. Als bedrijf krijg je een positief beeld door te doen wat je belooft. Of beter nog: door wat extra’s te leveren dan mensen van je verwachten. Door prettig samen te werken of door met die creatieve oplossing te komen waar men zelf niet aan gedacht heeft. Be good and tell it. En dat laatste, het uitdragen van de voordelen die je bedrijf of product biedt, draagt bij aan de beeldvorming.
Naam in agricommunicatie
En toch… Na meer dan 30 jaar hebben we besloten om onze naam te veranderen. Waarom een nieuwe naam? De voornaamste reden is dat de naam Opraappers niet langer voldoet aan het belangrijkste criterium: een goede merknaam dekt de lading.
Opraappers Communicatie heet voortaan AgriCommunicatie. Een naam die duidelijker zegt wat wij doen: communicatie in agri- en food.
Handelsnaam en website
Ik kan u vertellen dat we niet over een nacht ijs zijn gegaan en dat we in de aanloop de nodige zaken hebben moeten regelen. Van inschrijving in het handelsregister tot het vastleggen van de domeinnaam. Maar het allerbelangrijkste is het bedenken van een goede naam. Daar zijn allerlei handvatten inclusief checklists voor (zie ook blog: Waaraan voldoet een sterke merknaam?).
Multichannel communicatie
De volgende stap is onze nieuwe naam uit te rollen en bekend te maken. Daar draagt dit blog aan bij, maar dat doen we ook via andere kanalen.
Meer weten?
Overweegt u ook om de naam van uw organisatie te veranderen? Of bent u op zoek naar een nieuwe merknaam? Wij delen graag onze ervaring. Neem gerust contact met mij op.