Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

beeld print of online marketing

Direct marketing voor agrarische doelgroepen: print of online?

2-9-2016

Voor de agrarische sector ligt gerichte marketing binnen handbereik, De doelgroep voor een dienst of product is doorgaans vrij vast omlijnd en goed een-op-een te benaderen. Ideaal voor de marketeer die maatwerk wil bieden. De keus voor print of online hangt af van wat je wilt bereiken, bij welke doelgroep, van je budget en van het bereik van je online of offline kanaal onder je doelgroep.

Wil je interactie met je doelgroep? Wil je een jonge doelgroep bereiken? Wil je een grote en relatief diffuse doelgroep bereiken met een beperkt budget? Dan biedt online-marketing aantrekkelijke voordelen. Met online activiteiten kunnen ook je printcampagne versterken, verrijken of verdiepen. Heb je je doelgroep scherp op het netvlies, heb je een aantrekkelijke propositie en beschik je over een goed adressenbestand? Dan scoor je met een DM-printcampagne, in combinatie met een belactie waarschijnlijk de hoogste respons.

Doelgroep opzoeken
Het begint met weten wat je aan wie wilt vertellen en vervolgens gaat het erom waar je diegene het beste bereikt. Met MultiMediaMeter heeft AgriCommunicatie in samenwerking met collegabureau Remarkable de afgelopen jaren voor diverse segmenten van de agrarische doelgroep het communicatie- en mediagedrag in kaart gebracht. Aan de hand van deze doelgroeponderzoeken kunnen we je onderbouwd adviseren over waar en hoe jouw doelgroep zich informeert en welke kanalen hij serieus neemt.

Kosteneffectief
De vraag is dan ook niet zozeer: 'wat kost het minst', maar: 'wat is het meest kosteneffectief'. Onlangs vroeg een klant ons om een e-mailcampagne op te zetten voor een agrarische doelgroep in combinatie met diverse online en offline advertising. De klant beschikte (nog) niet over een eigen adressenbestand. AgriCommunicatie vergeleek het bereik en de totale kosten van de (eenmalige) e-mailcampagne met gehuurde adressen met een eenmalige postmailing. Het veel bredere bereik en de hogere attentiewaarde van de postmailing wogen ruimschoots op tegen de relatief kleine meerkosten ten opzichte van de e-mailing.

Wilt u sparren wat in uw geval de best passende keus is? Of een actieplan voor het opbouwen van een eigen e-mailadressenbestand? Maak dan vandaag nog een afspraak om de oogst van uw marketinginspanningen te vergroten.

tabel DM-actie