Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.

Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Afbeelding: blog-arbeidsmarkt-communicatie-vacaturetekst-agribusiness

3 do’s als je een nieuwe medewerker (of collega) zoekt

22-6-2018

De arbeidsmarkt is ook binnen de agribusiness krap. Dus als je een vacature hebt voor (technisch) personeel is het de uitdaging om bij de juiste kandidaten in beeld te komen, een authentiek beeld van jouw organisatie te geven, een concreet functieprofiel te schetsen en voor laagdrempelige contactmogelijkheden te zorgen.

  1. Denk vanuit de kandidaat
    Kandidaten oriënteren zich op verschillende manieren: je hebt mensen die actief op zoek zijn naar werk, mensen die niet op zoek zijn en mensen die latent op zoek zijn. Waaraan hebben zij behoefte? Als je steevast ‘wat heb ik er als kandidaat mee te winnen’ centraal stelt in je arbeidsmarktcommunicatie heb je de eerste stap in de goede richting al gezet.
    Zorg dat ook de keuze van je mediakanaal past bij de kandidaat die je zoekt: een starter op de arbeidsmarkt of schoolverlater vind je eerder op sociale media dan via een advertentie in een dagblad.
     
  2. Communiceer in beelden
    Vertel inspirerende verhalen, deel ervaringen en creëer herkenning. En we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Schrijf dus niet alleen een vacaturetekst maar denk vooral ook in sterke beelden en/of video’s. Ook omdat je dan makkelijker gedeeld wordt in de (sociale) netwerken, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, en zo meer mensen bereikt. Een ander voordeel van werven via sociale media: je kunt met een aansprekende vacature meeliften op de sociale netwerken van je huidige personeel.
     
  3. Zorg voor laagdrempelig contact
    Maak het (online) contact voor kandidaten zo makkelijk mogelijk. Denk ook aan een laagdrempelige ‘ik heb nog een vraag’-knop of een chatmodule op de vacaturepagina: de kandidaat hoeft nog niet definitief te solliciteren en jij bent al wel in contact. Het hangt natuurlijk van de functie af maar ook een knop ‘solliciteren-zonder-cv’ of ‘solliciteren via Whatsapp’ kan de drempel om te solliciteren verlagen, men name bij kandidaten die vanaf hun mobiel reageren. Gebruik je een sollicitatieformulier? Houd het kandidaatvriendelijk: compact en eenvoudig! Vervang bijvoorbeeld het uploaden van een cv door een link naar een LinkedIn-profiel of een knop om een cv te delen via Google Drive of Dropbox.

Waar heeft jouw arbeidsmarktcommunicatie nog te winnen? Ik denk graag met je mee over jouw strategie of jouw vacaturetekst.