Kunstmatige intelligentie en tools als ChatGPT maken al deel uit van ons dagelijkse leven. Een ontwikkeling die eraan komt en grote invloed gaat hebben is het gebruik van AI bij online zoekmachines. In Amerika loopt een test van Google met haar Search Generative Experience (SGE)-interface. Duidelijk wordt dat AI SEO revolutionair gaat veranderen. Wat staat ons te wachten en hoe kun je daarop inspelen?

Gedetailleerd zoeken

Antwoorden op maat

De SGE-interface kan dankzij het lerend vermogen deoriginele online inhoud (tekst, afbeeldingen, video, podcasts...) als inputgebruiken om een antwoord te geven op een zoekvraag. Waar je voorheen opzoekwoorden zocht in Google, zul je in de toekomst meer open vragen stellen.Waar je bijvoorbeeld nu op ‘pensbestendige vetten’ zoekt, gaat het in detoekomst veel specifieker: ‘Welke pensbestendige vetzuren kan ik het bestevoeren in een grasrijk rantsoen?’ Het antwoord is dan afgestemd op jouw vraag.Dus in plaats van een link naar een website geeft de zoekmachine al het antwoordop je vraag.

Zoekresultaten in snapshots

Organische resultaten steeds verder weg

Als gebruiker krijg je met SGE volledige antwoorden rechtstreeks in zoekresultaten in de vorm van een snapshot. Zo’n snapshot bestaat uit een samenvatting van de belangrijkste informatie over het onderwerp in tekst en beeld. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen en/of kun je op een aantal kant-en-klare vragen klikken. Verder laat Google, in tegenstelling tot ChatGPT, zien uit welke bron(nen) het antwoord is opgebouwd. Als aanbieder van informatie is het daarom belangrijk om als ‘betrouwbare bron’ te worden aangemerkt.

SEO verandert

Het antwoord komt in een gekleurd kader: Google zorgt ervoor dat zijn antwoord goed zichtbaar is! De zoekmachine toont onder de gegeneerde antwoorden de gesponsorde zoekresultaten, betaalde inhoud dus. Pas daarna verschijnen de organische resultaten. SEO heeft nog steeds zin, maar de concurrentie om een plek op pagina 1 te krijgen zal verder toenemen. Omdat je als gebruiker niet meer hoeft te scrollen of te klikken zal het aantal website-bezoeken via Google afnemen. Maar dit betekent nog niet het einde van SEO zoals we het kennen. 

Doelgroep beter leren kennen

Hoe kun je daarop inspelen? Allereerst is het nog belangrijker om de zoekwoorden en vragen van je doelgroep te kennen. Zorg vervolgens dat dit de basis vormt voor de content op je website. Op maat gemaakte relevante en betrouwbare content in de (vak)taal van de doelgroep wordt meer dan ooit de sleutel tot SEO. Je zult daarvoor ook zelf op onderzoek moeten: test zoekwoorden op zoekmachines, stel vragen waar je doelgroep antwoord op wil en check welke antwoorden Google met AI genereert. 

Inspelen op AI

De nieuwe ontwikkelingen in zoekmachines kunnen een reden zijn om kritisch naar je website te kijken. Is de informatie relevant en beantwoordt het de vragen waarop je gevonden wilt worden. De AI-generator gebruikt voor het vinden van het juiste antwoord niet alleen tekst, maar kijkt ook naar foto’s, infografics, video’s en podcasts. Als het maar relevant is voor de doelgroep. Voor wie daar het best op inspeelt, is AI geen bedreiging, maar biedt het juist heel veel nieuwe kansen.

Testfase van de SGE-interface

Het gebruik van de SGE-interface zit bij Google nog in de testfase en de tech-gigant gebruikt het nog uitsluitend in de Verenigde Staten. Hoe het er straks precies uit gaan zien is nog niet bekend, maar het laat wel zien welke richting het bij Google uitgaat.

Neem contact met ons op

weten wat wij voor jou kunnen doen?

Bel of mail ons en hopelijk zien we elkaar binnenkort voor een kennismaking. Bij jou, bij ons of online. We denken graag met je mee!

Cookies! We gebruiken Google Analytics om onze website te analyseren