Cookies Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. In ons cookiebeleid leest u hier meer over. Door op een link op deze website te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies.

Blog

Goede communicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor de agrisector. De informatie binnen de high-tech landbouw wordt steeds complexer. De sector ligt onder het vergrootglas van de maatschappij. Wat speelt er? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En hoe werkt het? Wij delen onze bevindingen en ervaringen. 

Blog SEO-SEA vindbaarheid Google

Vijf handige tips om van SEO een succes te maken

10-10-2017

“Hoe kom ik hoger in Google?” Zoveel mogelijk zoekwoorden op een pagina proppen werkte vroeger misschien, maar tegenwoordig red je het daarmee al lang niet meer. Google heeft slimme algoritmes die de paginastructuur en inhoud scannen om zo relevant mogelijk te zijn voor haar bezoekers. De algoritmes zijn geheim en veranderen steeds, maar met de onderstaande vijf tips schrijf je supersterke content, voor zowel je bezoeker als Google.

1. Bepaal en onderzoek je doelgroep
Focus niet alleen op basiskenmerken (man/vrouw, leeftijd, etc.) maar ook vooral op het type persoon. Wat houdt hen bezig in het dagelijks leven en wat vinden ze belangrijk? Google bijvoorbeeld eens het onderwerp waarover je schrijft en ‘forum’. Op forums gooien sommige mensen hun hele hebben en houden online. Handig, want daarmee krijg je inzicht in de beweegredenen van je doelgroep, en ook niet geheel onbelangrijk: welke problemen zijn actueel? Als je dat weet kun je gaan bedenken hoe jouw organisatie, dienst of product bijdraagt aan de oplossing.

2. Doe zoekwoorden onderzoek
Een tweede reden waarom het onderzoeken van je doelgroep handig is, is dat je feeling krijgt voor hun woordkeuze. Maak voor jezelf een lijst met woorden die relevant zijn rond het onderwerp waarover je schrijft. Maak ook verschillende woordcombinaties. Nu ga je kijken of Google deze woorden ook zo relevant vindt.
Dit kan op drie manieren:

  • Google suggest:
    Wanneer je een zoekwoord in Google intypt vult de zoekmachine dit automatisch aan met veelgebruikte zoekwoordcombinaties. Bijvoorbeeld het onderwerp ‘fosfaatrechten’ vult google automatisch aan met ‘fosfaatrechten kopen’ en ‘fosfaatrechten melkvee’
  • Gerelateerde zoekopdrachten:
    Google geeft na het invoeren van een zoekopdracht onder aan de pagina aan welke gerelateerde zoekwoordcombinaties nog meer veel gebruikt zijn. Zoals in het geval van ‘agrarisch communicatiebureau’ zijn de gerelateerde zoekopdrachten: ‘reclamebureau agrarisch’ en ‘communicatie agrarisch’. Doe nieuwe ideeën op en probeer verschillende zoekwoorden en combinaties uit.
  • Google Keywordplanner:
    Dit is een hulpprogramma voor Google Adwords waarmee je kunt kijken welke zoekwoorden voor een advertentie interessant zijn, maar voor SEO natuurlijk ook, en het is gratis! Het enige dat je nodig hebt is een Adwords (Google) account. Het mooie van de keyword planner is dat je naast suggesties ook meteen kunt zien hoeveel zoekverkeer een zoekwoord of combinatie maandelijks oplevert.

Bij heel veel verkeer is het relevant, maar heb je ook veel concurrentie. Bij heel weinig verkeer bereik je minder mensen, maar misschien wel specifiek de mensen die je wilt bereiken.

3. Schrijf een supersterke tekst voor je doelgroep
Leg nu je zoekwoorden even aan de kant. Houd altijd in je achterhoofd dat je voor je lezer schrijft en niet voor Google. Wat is de boodschap die je aan je lezer wilt meegeven?

  • Voor wie is de pagina
  • Wat is het doel van de pagina
  • Welke actie verwacht je van je bezoeker?

Schrijf dus kwalitatieve content voor je doelgroep. Maak het makkelijk leesbaar op een scherm. Dus korte alinea’s, veel witruimte en maak gebruik van tussenkoppen. Deze zijn extra belangrijk voor SEO. De uitdaging: blijf to the point, maar zorg wel voor voldoende body. Houd minimaal 300 woorden aan. 

4. Voeg de relevante zoekwoorden en je tekst samen
Nu je tekst voor de doelgroep met een duidelijke boodschap klaar staat, pak je je zoekwoordenlijst er weer bij. Het gaat er nu niet om dat je zo veel mogelijk zoekwoorden in je tekst plaatst, dan wordt je tekst lelijk en slecht leesbaar. Voeg er enkele toe op een logische plek, maar zorg vooral dat de woorden die er al in staan op de juiste plaats staan: 

  • In de URL
  • Vooraan in de titel van de pagina, dan snapt de zoekmachine meteen waar je tekst over gaat.
  • In de intro van je tekst
  • In tussenkoppen, maak ze extra belangrijk door ze op te maken als H1 t/m H6 (vaak weergegeven als koptekst 2, koptekst 3 etc.)
  • In de meta-description. Dit telt niet mee voor SEO, maar wordt weergegeven tussen de zoekresultaten en is dus belangrijk voor het prikkelen van de lezer.

5. Gebruik links, afbeeldingen en tags
Je hebt nu een sterke tekst met de juiste zoekwoorden op de juiste plaats. Als laatste is het belangrijk om aandacht te besteden aan de opmaak van de pagina. 

  • Maak gebruik van afbeeldingen en geef deze afbeeldingen een naam (alt-tekst). Verwerk ook hierin weer zoekwoorden. 
  • Hang interne links aan zoekwoorden die verwijzen naar andere pagina’s of artikelen op jouw website.
  • Schrijf een pakkende title tag en meta description voor je pagina of artikel. Deze worden in Google weergeven en bepalen dus voor een groot deel of de lezer geïnteresseerd raakt en klikt.
  • Zorg dat externe websites naar jouw pagina linken. Dit ziet Google als autoriteit en zorgt ervoor dat jij hoger komt te staan dan je concullega’s die ook druk bezig zijn hun SEO.

Als je het bovenstaande allemaal hebt doorgevoerd ben je al op de goede weg omhoog in Google. Heb je hulp nodig bij het schrijven van pakkende teksten of wil je dat iemand eens met een frisse blik naar je website en SEO kijkt? Neem dan contact op met Marije.